Ro-ràdh - an Soillseachadh
Bha an Soillseachadh na linn de nuadh-lorgan agus ionnsachadh ann am feallsanachd, saidheans agus cultar anns an Roinn Eòrpa agus ann an Ameireaga a Tuath. Mhair e bho mu 1680 gu 1815.
Thug an Soillseachadh, agus na bliadhnaichean às a dhèidh, barrachd tuigse air bodhaig an duine agus mar a tha i ag obrachadh. Thàinig leasachaidhean mòra ann an eòlas-leighis agus ann an slàinte a' phobaill air sgàth modhan-obrach saidheansail agus beachdachadh, deuchainnean agus fianais.
Bha iomadh neach ann a bha cudromach anns an linn seo de dh'adhartas agus de dh'atharrachadh.

Tùsairean eòlas-bodhaig agus lannsaireachd
Suas chun an 18mh agus an 19mh linn, bha ar tuigse air eòlas-bodhaig gu math eadar-dhealaichte.
Dh'atharraich tùsairean mar Uilleam agus Iain Mac an t-Sealgair mar a bhios sinn a' tuigsinn bodhaigean dhaoine agus thug iad piseach air builean lannsaireachd.
Uilleam Mac an t-Sealgair, 1718 gu 1783

Thug obair nam bràithrean Uilleam agus Iain Mac an t-Sealgair tuigse nas fheàrr dhuinn air bodhaig an duine.
Rugadh Uilleam Mac an t-Sealgair ann an àite ris an canar Cille Bhrìde an Ear an-diugh, agus thug e a-mach dotaireachd ann an Oilthigh Ghlaschu mus do ghluais e a Lunnainn.
Ann an Lunnainn, sgrùd e eòlas-bodhaigSgrùdadh saidheansail de structaran bodhaig an duine agus mar a tha iad ag obrachadh. agus b' e aiseideachdAm meur de dhotaireachd a bhios a' dèiligeadh ri leatromachd agus asaid (breith) chloinne. an obair speisealta aige.
Thòisich e a' teagasg eòlas-bodhaig tro bhith a' gearradh cuirp dhaoine. Mu dheireadh stèidhich e tèatar eòlas-bodhaig agus taigh-tasgaidh far am biodh lannsairean a' sgrùdadh agus ag ionnsachadh.

Iain Mac an t-Sealgair, 1728 gu 1793

Cha d' fhuair Iain Mac an t-Sealgair trèanadh meadaigeach, ach chaidh e a Lunnainn còmhla ri bhràthair agus chuidich e e na obair. Thug e a-mach a bhith na lannsair anns an arm mus do thill e gu obair mheadaigeach ann an Lunnainn.
Stèidhich Iain Mac an t-Sealgair an obair aige air beachdachadh agus fianais, agus leasaich e teòiridhean ùra air fiaclan agus cnàimhean, cnàmh bìdh agus mu obrachadh an t-siostam liomfataig.
Tron obair aige mar lannsair agus tro dheuchainnean, chuir Mac an t-Sealgair teòiridh air adhart gun robh ainteas na phàirt de fhreagairt na bodhaig do ghalar seach a bhith na phàirt dhen ghalar fhèin.
Chunnaic Iain Mac an t-Sealgair nach robh leòintean air an taobh a-staigh mar as trice ag adhbharachadh ainteas, ach gun robh lotan no leòintean air an taobh a-muigh.
Bha e dhen bheachd gum bu chòir tuigse a bhith aig lannsairean air mar a bha bodhaig an duine ag obrachadh agus dè bhiodh a' tachairt ri linn leòn no tinneas.
Dh'ionnsaich e oileanaich mar Edward Jenner gu bhith a' dèanamh dheuchainnean agus rannsachadh agus a bhith a' cur na gheibheadh iad a-mach gu feum gus leigheas nas fheàrr a thoirt dha na h-euslaintich.

Tùsairean micro-bhith-eòlas is galar
Tron 18mh agus an 19mh linn, dh'atharraich tùsairean mar Edward Jenner, Louis Pasteur, Ìoseph Lister agus Raibeart Koch ar càirdeas ri micro-fhàs-bheartan agus galar tro bhanachdach agus leasachadh air slàintealachd.
Bhidio - Micro-fhàs-bheartan agus galar
Faigh a-mach mar a lean rannsachadh bhacteria is bhitheagan neo-fhaicsinneach gu bhith a' cur às do dh'fhear dhe na galaran a bu mharbhtaichte air an t-saoghal. Sa bhidio seo, faigh a-mach mu Edward Jenner agus rannsaich nuadhasan ann an dotaireachd san 18mh agus san 19mh linn.
Ann am Breatainn ann an 1757, bha nàmhaid cunnartach a' feitheamh: a' bhreac, galar marbhtach air leth gabhaltach a bha mar-thà air na ceudan mhilleanan dhaoine a mharbhadh air feadh an t-saoghail. Bha an òigridh gu h-àraidh uabhasach buailteach dhan ghalar mharbhtach, neo-thruacanta seo. Ach nochd rud beag dòchais le dòigh le beagan cunnairt na chois ris an cante cur na brice.
Chaidh rud beag de ghalar na bric a chur a dh'aona ghnothaich anns na mìltean phàistean. Bhathar an dòchas gun gabhadh iad a' bhreac ach nach biodh iad ro thinn agus gum biodh ion-dhìonachd aca an uair sin. Agus b' e aon dhe na pàistean sin a dh'atharraicheadh a' bhanachdach an aghaidh a' ghalair. An t-ainm aige? Edward Jenner.
Fad còrr is 3,000 bliadhna, bha a' bhreac air daoine a mharbhadh. Anns an 18mh linn san Roinn Eòrpa, mharbh an 'uilebheist bhreac' seo mu 400,000 neach gach bliadhna agus fad linntean cha robh leigheas ann.
Cha robh mòran tuigse ann mu bhitheagan no microban, no ciamar a bha iad ag adhbharachadh tinneas. Bha aire nan dotairean barrachd air leigheas thinneasan seach stad a chur orra bho thòiseachadh. B' e cur na brice a' chiad oidhirp air stad a chur air a' ghalar bho thòiseachadh.
Bha cur na brice air a bhith cumanta gu leòr ann an iomadh dùthaich mus do ràinig e an Roinn Eòrpa. Chaidh a' chiad oidhirpean a chlàradh ann an Sìona bho shean nuair a bhiodh daoine a' toirt pùdar a-steach air an anail air a dhèanamh le sgreaban bric airson gum faigheadh iad ion-dhìonachd.
Ach bha cunnartan mòra na lùib. Dh'fhaodadh daoine beagan dhen tinneas a ghabhail agus a thoirt do dhaoine eile. Thàinig an tinneas slàn air mòran agus bhàsaich iad beagan làithean às dèidh a' bhreac a chur orra. Agus seo far a bheil Edward Jenner a' nochdadh.
Mhothaich Jenner nach biodh banaraich a ghlacadh breac a' chruidh - galar coltach ris a' bhric ach nach eil cho dona - idir a' gabhail na bric. Chuir seo Jenner gu smaoineachadh - an gabhadh breac a' chruidh a chur gu sàbhailte ann an daoine agus an dìon bhon bhric a dh'fhaodadh am marbhadh?
Mar sin, thug e banachdach do bhalach òg, James Phipps, le iongar bho chreuchd de bhreac a' chruidh a bh' air a' bhanaraich - ghia - agus bhrùth e sin air gearradh air a ghàirdean. An dèidh sin, thug Jenner iongar bho euslainteach leis a' bhric do Phipps, rud a dh'fhaodadh a bhith air am balach a mharbhadh ach cha do rinn e càil air! Shàbhail banachdach breac a' chruidh bhon bhric e.
Chaidh a dhearbhadh gun robh teòiridh Jenner ceart ged nach robh e buileach cinnteach carson. Sheall na fhuair Jenner a-mach, nan coinnicheadh siostam ion-dhìonachd na bodhaig ri ìre shàbhailte de ghalarachadh gun ionnsaicheadh e mar a dh'aithnicheadh agus mar a dhèanadh e sabaid an aghaidh galarachadh an dèidh sin. Thug Jenner an t-ainm vaccination, no banachdach, dhan dòigh-obrach aige. Tha sin a' tighinn bho vacca - am facal Laideann airson bò.
Ach bha gu leòr nach do ghabh ris an dòigh-obrach ùir seo an toiseach. Bha iomadh rud na aghaidh – bho thaobh creideimh, an ìre de chliù 's a bh' aig Jenner ann an saidheans, agus fiù 's eagal gun deidheadh daoine gu bhith nan crodh nan deidheadh breac a' chruidh a chur annta.
Ach thar ùine, thòisich daoine a' greimeachadh air obair Jenner, agus dh'atharraich an dòigh-obrach ann an eòlas-leighis gu bhith a' cur stad air daoine bho ghalar a ghlacadh agus gu bhith gan dìon le banachdach. Thòisich prògraman mòr-bhanachdachd anns an Rìoghachd Aonaichte ann am meadhan an 20mh linn airson am poball a dhìon bho ghalaran mar a' ghriùthlach agus polio.
Agus seo uile air sàillibh Jenner, a chaidh ainmeachadh mar "fear a rinn mathas mòr do dhaoine".
Agus a' bhreac? Air cur às dhith gu tur ann an 1980.
Edward Jenner, 1749 gu 1823

B' e an t-adhartas a bu mhotha ann an leigheas ghalaran aig an àm seo nuair a lorg Edward Jenner banachdachBidh banachdach a' bacadh tinneas le bhith a' brosnachadh siostam ion-dhìon na bodhaig. Bidh banachdach – mar as trice sampall beag no lag dhen ghalar – air a h-in-stealladh ann an neach. Bidh siostam ion-dhìon na bodhaig a' sabaid an aghaidh a' ghalair. Nuair a choinnicheas a' bhodhaig ris a' ghalar fhèin às dèidh sin, tha e nas fhasa gun a ghabhail. dhan bhric ann an 1796.
B' e galar marbhtach a bh' anns a' bhreac'S e bhìoras uabhasach gabhaltach a th' anns a' bhric agus faodaidh i coltas duine air an tig i a mhilleadh no an neach sin a mharbhadh. Am measg comharran a' ghalair tha fiabhras, otharan agus builgein phiantail air feadh a' chraicinn.. Thug e am bàs dha na mìltean de chlann agus de dh'inbhich.
Mus do rinn Jenner seo a-mach, bhiodh dotairean a' feuchainn ris a' bhreac a leigheas le bhith a' cur na brice – bhiodh iad a' cur iongar bho bhòc brice ann an gearradh air craiceann cuideigin a bha fallain.
B' e an t-amas gun gabhadh an neach a bha fallain an galar ach nach biodh e dona, agus an uair sin nach gabhadh iad e gu bràth tuilleadh. Nan obraicheadh an leigheas, bhiodh ion-dhìonachd aig an neach sin. Ach bha cunnart ann gum faigheadh daoine an galar fhèin nuair a gheibheadh iad a' bhanachdach, no 's dòcha nach faigheadh iad gu leòr airson ion-dhìonachd a bhith aca.
Ged a dh'obraich seo, cha robh mòran fiosrachaidh aig daoine mu antibodies agus bha cunnartan mòr an cois na banachdaich – ma bha an cineal a bh' ann dhen bhric na bu làidire, dh'fhaodadh an neach a fhuair a' bhanachdach bàsachadh mar thoradh oirre.
Chuala Jenner nach biodh banaraich a ghabhadh breac a' chruidh idir a' gabhail na bric. Shaoil Jenner gun robh an dà ghalar uabhasach coltach ri chèile. Mar sin rinn e grunn dheuchainnean airson an ceangal eatarra a dhearbhadh.
Ann an 1796, thug Jenner iongar breac a' chruidh bho bhanarach, Sarah Nelmes, agus smeur e e air gearradh beag ann an gàirdean balach ochd bliadhna, James Phipps. Dh'fhàs Phipps beagan tinn le breac a' chruidh. An uair sin thug Jenner beagan iongair do Phipps bho chuideigin air an robh a' bhreac agus cha do dh'fhàs James tinn idir.
Bha Jenner air sealltainn gum faodadh galarachadh le breac a' chruidh cuideigin a dhìon bhon bhric. Thug e vaccination, no banachdach, mar ainm air a' phròiseas. 'S e vacca an Laideann airson bò – agus dh'fhoillsich e leabhar ann an 1798 leis na fhuair e a-mach.
A dh'aindeoin 's cho mìorbhaileach 's a bha am fiosrachadh ùr seo, cha do ghabh a h-uile duine idir ris a' bhanachdaich anns a' bhad. Bha iomadh adhbhar airson seo.

Carson nach robh earbsa aig daoine ann am banachdaich?
- Cha robh tuigse cheart ann air bitheagan no microban agus mar a dh'fhaodadh iad tinneas adhbharachadh
- Cha bu toigh le cuid de dhaoine tùsan nam banachdach. Bha fiù 's eagal air cuid nam faigheadh iad banachdach de bhreac a' chruidh gum fàsadh adharcan orra no gun tigeadh iad gu bhith nan crodh!
- Cha b' e dotair ainmeil à Lunnainn a bh' ann an Jenner, agus mar sin, cha do chuir a h-uile duine earbsa ann fhèin no anns na beachdan aige.
Bha a h-uile gin dhe na h-adhbharan sin air cùl freagairt mall an riaghaltais ann a bhith a' dèanamh banachdach riatanach dhan òigridh gu lèir. B' ann dìreach ann an 1853 a thàinig lagh a thuirt gum feumadh a h-uile naoidhean banachdach an aghaidh na bric.
Louis Pasteur, 1822 gu 1895

Thòisich teòiridhean mu mhicroban agus mu bhitheagan a' fàs air sgàth obair Louis Pasteur. B' e neach-saidheans Frangach a bh' ann am Pasteur agus b' esan a rinn a-mach gum biodh bacteria ag adhbharachadh ghalaran – chante Teòiridh nam Bitheagan ris a seo.
Thàinig Teòiridh nam Bitheagan air adhart, agus chaidh a leasachadh, thar iomadh ìre. An toiseach, cha robh dearbhadh aig Pasteur air luach na teòiridh aige chionn nach b' urrainn dha na dearbh bhacteria a bha ag adhbharachadh nan diofar ghalaran aithneachadh.
Seach nach faiceadh daoine bacteria leis an t-sùil, bha mòran fhathast dhen bheachd gur e droch èadhar a bha ag adhbharachadh ghalaran. Bha seo air sgàth 's gun robh iad a' faicinn salachar, biadh agus closaichean a' lobhadh air na sràidean (air adhbharachadh le bacteria) agus shaoil iad gun robh an samh bhuapa sin ag adhbharachadh sgaoileadh galair.

Iòseph Lister, 1827 gu 1912


Bha fios aig an lannsair, Iòseph Lister, mu rannsachadh Pasteur air Teòiridh nam Bitheagan agus rinn e an ceangal eadar bacteria a' dol a-steach a lotan fosgailte agus galarachadh a' tòiseachadh.
Dh'fheuch e ri dòigh a lorg airson stad a chur air a seo tachairt, agus fhuair e beachdan bhon dòigh a bha Carlisle a' dèiligeadh ri òtrachas. Bhiodh daoine a' dòrtadh searbhag charbolaig air an òtrachas agus a' neodrachadh nam bacteria gus nach biodh fàileadh òtrachais a' sgaoileadh air feadh a' bhaile.
Nuair a bha e na lannsair ann an Ospadal Rìoghail Ghlaschu, thòisich Lister a' dèanamh dheuchainnean le searbhag charbolaig. Bha e ga cur air lot an euslaintich agus air a' bhrèid a bha ga chòmhdach. Fhuair e a-mach gun do shlànaich na lotan agus nach tàinig a' chnàmhainn annta. Mar sin, cha do bhàsaich uiread.
Dh'adhbharaich na fhuair Lister a-mach gun tàinig iomadh ath-leasachadh eile ann an eòlas-leighis. Bhathar a-nis a' sùileachadh gum biodh dotairean agus nursaichean a' nighe an làmhan ann an searbhag charbolaig ro oparèisean airson stad a chur air galaran tòiseachadh, agus bhathar a' sùileachadh gun cleachdadh iad sprèidh carbolaig airson bitheagan a mharbhadh anns an èadhar mun cuairt air bòrd an oparèisean.
Thog Lister cuideachd air na fhuair lannsair cliùiteach Frangach Ambroise Par a-mach san 16mh linn, le bhith a' dèanamh cheangalan anti-seaptaig airson cuislean fala a dhùnadh gus stad a chur air call fala an dèidh ball-bodhaig a thoirt air falbh. Bha Paré air feuchainn ri còrd-caitCòrd làidir air a dhèanamh de mhionaich air an tioramachadh bho chaoraich, gobhair no crodh. Bha lannsairean ga chleachdadh airson cinn chuislean is fhèithean a bh' air an gearradh a cheangal airson 's gun sguireadh iad a shileadh. a chleachdadh ach bhàsaich mòran mar thoradh air galaran.
Ged a thug sgrùdadh air eòlas-bodhaig leasachadh air obair-lannsa, bha mòran fhathast a' bàsachadh an dèidh oparèisean airson ball-bodhaig a thoirt air falbh air sgàth ghalaran. Eadar 1864 agus 1867, bha an reat-bàis bho thoirt air falbh bhuill-bodhaig aig 46%!
Cha robh innealan lannsaireachd air an glanadh ro opairèisean, bhiodh aodach salach air dotairean agus cha bhiodh iad fiù 's a' nighe an làmhan mus dèanadh iad an obair aca.
Aig deireadh nan 1890an, bha seòmraichean lannsaireachd air an glanadh agus air an dì-ghalarachadh gu math, bha a h-uile ionnsramaid mheadaigeach air a dì-ghalarachadh ann an stìom, agus thòisich lannsairean a' cur orra gùintean lannsaireachd, le masgaichean air an aodann agus miotagan rubair.

Raibeart Koch, 1843 gu 1910

Bha Teòiridh nam Bitheagan air barrachd tuigse a thoirt air mar a bha micro-fhàs-bheartan ag adhbharachadh galarachadh agus galaran. Ach cha robh fhathast ceangal ann eadar bacteria sònraichte agus galaran sònraichte.
Dh'atharraich seo ann an 1876 nuair a lorg dotair Gearmailteach air an robh Raibeart Koch bacteria a bha ag adhbharachadh antrags'S e galar marbhtach a th' ann an antrags agus tha e air adhbharachadh leis a' bhacterium Bacillus anthracis. Bidh e mar as trice a' tighinn air beathaichean agus stoc, ach faodaidh e sgaoileadh gu daoine cuideachd., le bhith a' togail air teòiridhean Phasteur.
Thar nam 20 bliadhna às dèidh sin, chaidh aig Koch 's aig an sgioba aige air barrachd bhacteria air leth aithneachadh a dh'fhaodadh galar adhbharachadh, agus nam measg sin bha an fheadhainn a bha ag adhbharachadh septicaemia, a' chaitheamh agus cholera.
Leis an rannsachadh agus leis an eòlas ùr seo, chaidh Pasteur air adhart gu bhith a' leasachadh banachdaich airson antrags agus airson bhìoras na an fhibin'S e galar a th' anns an fhibin a dh'adhbharaicheas ainteas anns an eanchainn agus ann an nearbhan. Faodaidh e tighinn air a h-uile mamail, daoine cuideachd, agus mura tèid dèiligeadh ris, faodaidh e a bhith marbhtach. Mar as trice, thig an fhibin air daoine ma bhìdeas beathach iad air a bheil an galar..
Ach rud a bha cudromach, 's e gun do thuig daoine, air sgàth 's na fhuair e a-mach, nach robh droch èadhar ag adhbharachadh ghalaran.

Tùsairean an-fhaireachairean

B' e cùis-uabhais a bh' ann an opairèisean toiseach na 19mh linn – bha lannsairean dhen bheachd nach fairicheadh na h-euslaintich uiread de phian nan dèanadh iad an t-opairèisean cho luath 's a ghabhabh!
Bha aon lannsair Albannach, Raibeart Liston, moiteil gun deach aige air cas a thoirt far cuideigin ann an dà mhionaid gu leth!
Fhuair an neach-saidheans, Humphrey Davy, a-mach ann an 1800, gun gabhadh gas nan gàire (naitreas ogsaid) a chleachdadh mar an-fhaireachair. Ach ged nach robh an t-euslainteach a' faireachdainn uiread de phian leis a seo, cha robh e a' toirt a' phian gu lèir air falbh.
Bha Davy a' sealltainn na fhuair e a-mach le taisbeanaidhean poblach, ach cha robh an-còmhnaidh a' bhuaidh a bha dùil aige aig na taisbeanaidhean sin. A dh'aindeoin 's ged a dh'fhaodadh tu do mhothachadh a chall, no fiù 's bàsachadh, nan gabhadh tu cus naitreas ogsaid, thòisich daoine air fàs measail air partaidhean le gas nan gàire mar thoradh air buaidh a' ghas air daoine.

Seumas Simpson, 1811 gu 1870

Lean daoine orra a' lorg an-fhaireachair nas èifeachdaiche gu 1847 nuair rinn Seumas Simpson, Àrd-ollamh ann am Banas-glùine aig Oilthigh Dhùn Èideann, a-mach gun robh feartan an-fhaireachair aig cloroform. Bha e a' dèanamh deuchainn air aoighean a bha aig an dìnnear aig an àm.
Ron dìnnear, thug Simpson glainne anns an robh cloroform dha gach aoigh. Cho luath 's a thug na h-aoighean seo a-steach air an anail, chaill iad am mothachadh sa bhad aig a' bhòrd. Ghabh a bhean uabhas!
Ann an latha no dhà, bha Simpson a' cleachdadh cloroform airson boireannaich a chuideachadh nuair a bha leanabh aca agus airson oparèisein eile cuideachd. Nuair a chaidh am fiosrachadh mu na fhuair e a-mach fhoillseachadh, thòisich lannsairean eile ga chleachdadh anns na h-oparèisein aca.
Bha cloroform a' fàgail dhaoine gun mhothachadh airson oparèisein na b' fhaide. Thug seo barrachd ùine do lannsairean nuair a bha iad a' dèanamh oparèisean. Ach gu h-annasach, bha gearanan ann mu chleachdadh cloroform:
- B' fheàrr le cuid de lannsairean na h-euslaintich a bhith nan dùisg airson gum b' urrainn dhaibh strì airson am beatha.
- Bha cuid de dhaoine cràbhach dhen bheachd gur e Dia a thug dhuinn pian (gu h-àraidh aig àm breith chloinne) agus gum bu chòir dhuinn fhàgail mar sin.
- Bha e doirbh an dòs fhaighinn ceart. Bhàsaich Hannah Greener a bha 15 bliadhna nuair a bha ìne ga toirt far a h-òrdaig.

Iain Snow 1813 gu 1858

Ann an 1848, thug an Dr Iain Snow leasachadh air an dòigh a bha euslainteach a' faighinn cloroform ro oparèisean. Chruthaich Snow analair airson smachd a chumail air an dòs a dheigheadh a thoirt seachad. Cha robh mar sin uiread de chunnart ann gun deigheadh an t-euslainteach a mharbhadh air sgàth cus a chleachdadh.
Ged nach robh an t-euslainteach a' faireachdainn uiread de phian air sgàth cloroform, agus ged a bha e a' leigeil leis an lannsair a thìde a ghabhail, cha robh obair-lannsa dad na bu shàbhailte oir bha fhathast galarachadh ann air sgàth uidheamachd shalach.
Thòisich barrachd a' gabhail ri cloroform am measg dhotairean nuair a chleachd a' Bhanrigh Bhictòria e nuair a rugadh a mac, am Prionnsa Leopold, ann an 1853.

Tùsairean iomlaid-fala
Bhathar a' toirt fuil do dhaoine bho 1628 nuair a fhuair Uilleam Harvey a-mach mar a bha fuil a' cuairteachadh anns a' bhodhaig:
- 1665 – chaidh aig Richard Lower air cù a chumail beò le bhith a' toirt dha fuil bho choin eile
- 1667 – chaidh aig Lower agus aig Jean-Baptiste Denis air fuil chaorach a thoirt do dhaoine.
- 1668 – bha casg air fuil bho bheathaichean a thoirt do dhaoine ann am Breatainn agus anns an Fhraing. B' e an àireamh mhòr a bha a' bàsachadh aon adhbhar airson seo.
Mus do leig e seachad an rannsachadh aige, dhealbh Lower uidheamachd a chumadh smachd air sruthadh fala. Bha sin caran coltach ri steallairean agus pìoban-fuail an latha an-diugh.
Seumas Blundell, 1790 gu 1878

Ann an 1818, b' e Seumas Blundell a' chiad lannsair breith-chloinne a thug fuil bho aon neach gu neach eile gu soirbheachail.
B' e boireannach a bha air tòrr fala a chall an dèidh leanabh a bhith aice a fhuair an fhuil. Thug Blundell fuil bhon duine aig an euslainteach agus chleachd e steallair airson a cur a ghàirdean an euslaintich.
Tro na 1820an, thug Blundell fuil do dheichnear agus rinn e feum do chòignear.
Ann am meadhan nan 1800an, bha Dùn Èideann na ionad airson fuil a thoirt do dhaoine. Bha Seumas Simpson soirbheachail ann a bhith a' leigheas nan euslainteach aige le fuil a thoirt dhaibh.
Ach b' e fhathast obair chunnartach a bh' ann an iomlaid fala agus bha iomadh euslainteach a' bàsachadh. Cha robh tuigse ann aig an àm mu na buidhnean fala. Cha robh fios aig daoine ma bha an tabhartaiche agus an t-euslainteach de dhiofar bhuidhnean gun toireadh siostam ion-dhìon an euslaintich air an fhuil a dhol na meallagan (cnapan beaga), rud a dh'fhaodadh am bàs a thoirt dhaibh.
B' ann ann an 1901 a lorg lighiche Ostrianach, Karl Landsteiner, a' chiad trì bhuidhnean fala. Dh'adhbharaich seo gun deach na seòrsachan fala a mhaidseadh a' ciallachadh iomlaid fala sàbhailte an-diugh.

Adhartas ann an cùram euslaintich
Còmhla ri leasachadh ann an leigheasan meadaigeach agus leudachadh ann an eòlas mheadaigeach, thàinig leasachadh cuideachd air cùram euslaintich anns an 18mh linn agus anns an 19mh linn.
B' e Florence Nightingale agus Mary Seacole dithis dhe na boireannaich a bha cudromach a thaobh seo. Bha iad le chèile a' coimhead às dèidh fhireannaich leònte ann an Cogadh a' Chrimea, 1853 - 1856.
Bha Nightingale agus Seacole le chèile mothachail air cho cudromach 's a bha e fireannaich thinn a chumail ann an àrainn ghlan fhad 's a bha iad a' faighinn thairis air na leòintean aca.
Florence Nightingale, 1820 gu 1910

Thòisich Florence Nightingale a' cleachdadh staitistigs ann an eòlas-leighis.
Chruinnich i dàta air tinneas agus air bàs. Fhuair i a-mach gun robh barrachd shaighdearan a' bàsachadh mar thoradh air ospadail a bhith salach seach mar thoradh dìreach air leòntan bhon bhlàr-catha.
Dh'fhoillsich i na toraidhean aice ann an diagram a nochd adhbharan nam bàsan gu soilleir. Mhol Nightingale dòighean sìmplidh air staid nan ospadail a dhèanamh na b' fheàrr:
- Bha euslaintich air an sgaradh bho chèile a rèir an tinneis a bha orra.
- Bha rùm eadar na leapannan agus bha èadhar ghlan a' cuairteachadh.
- Bha riaghailtean teann ann a thaobh slàintealachd, me bha euslaintich air an glanadh agus bha an t-aodach-leapa air atharrachadh tric.


Nuair a thill i a Bhreatainn an dèidh a' chogaidh, stèidhich Nightingale Sgoil Thrèanaidh Nightingale ann an Ospadal Naoimh Thòmais. Chuidich i le bhith a' toirt atharrachadh mòr air glainnead ann an ospadail a' cleachdadh an eòlais a bha i air fhaighinn nuair a bha i thall thairis.
Mary Seacole, 1805 gu 1881

B' e nighean le saighdear Albannach agus Iameugach saor, dubh a bh' ann am Mary Seacole. Rugadh agus thogadh i ann an Iameuga.
B' e 'tè-leigheis' a bha na màthair agus bhiodh i a' coimhead às dèidh dhaoine tinn a' cleachdadh ìocshlaintean lusan Afraganach agus Caribbeanach.
Dh'ionnsaich Mary bho a màthair mar a dhiagnòsadh i tinneas agus mar a bheireadh i an aire air daoine a bha tinn. Chuir i seo an sàs na h-obair aig àm mòr-ghalar cholera ann am Panama agus nuair a bha am fiabhras-buidhe ann an Iameuga.
Nuair a thòisich Cogadh a' Chrimea ann an 1853, thabhainn Seacole obrachadh gu saor-thoileach na nurs ach chaidh a diùltadh. Thog i a' cheist anns an eachdraidh-beatha aice saoil am b' e gràin-cinnidh a b' adhbhar dhan sin. An àite obrachadh mar sin, thog i airgead dhi fhèin agus shiubhail i dhan Chrimea agus stèidhich i 'Taigh-òsta Breatannach' far an robh i a' toirt an aire air saighdearan a bha tinn agus air an leòn.
Cleas Nightingale, thuig Seacole gun robh an suidheachadh anns an robh euslaintich air an cumail cudromach. Bha i a' cumail ri slàintealachd mhath, bha na rumannan aice blàth agus air an èadhraigeadh gu math, agus bha i a' dèanamh cinnteach gun robh biadh agus uisge gu leòr aig na h-euslaintich.
Tha cuimhne air Seacole airson mar a bha i a' dèiligeadh ris na h-euslaintich aice mar dhaoine seach dìreach bodhaigean a bha rin leigheas. Thuirt Uilleam Russell, Neach-naidheachd Cogaidh an Times mu deidhinn:
A more tender or skilful hand about a wound or a broken limb could not be found among our best surgeons.
Nuair a sguir an cogadh, chuir i seachad a h-ùine eadar Breatainn agus tìr a h-àrach, Iameuga, gus an do chaochail i ann an 1881.

Feuch dè nas aithne dhut
More on Eòlas-leighis tro na linntean
Find out more by working through a topic
- count5 of 8